22 February 2012

:: Kosong ::

Assalamualaikum..

Di balik kesamaran
Aku mencari solusi
Yang malap puas cuba dirungkai
Kernaku tahu diriku masih kosong


Di siniku mula terbuka
Segala yang tak pernah terbuka mulai nampak 
Terbuka segala yang belum pernah terbuka
Yang selama ini belum pernah mencurah
Yang sebelum ini belum pernah teruji
Yang saat ini kufikir ianya cukup mudah
Namun...ternyata aku masih kosong
Hanya titik dapat kutemukan dalam satu bulatan
Terlindung yang lain di balik kesamaran
Yang kononnya kutelah terasa cukup ampuh


Allah maha tahu segalanya
DIA mengatur sebijak-bijaknya
Aku teruji dengan intaian dari-Nya
Teruji dengan yang masih belum dewasa
Apa lagi masih belum mampu merencana segala
Aku teruji dengan kesabaran
Dalam mencurah dan menabur
Tenyata aku kerdil


Alhamdulillah..syukur kupanjat pada Ilahi
Ilhamnya mengatur segala
Membantuku mencari makna sebenar
Erti sebuah kesabaran dan pengorbanan
Mendidik atau terdidik???
Itu kunci segalanya



P/s : Karya ini dicoret sewaktu menimba pengalaman di MU..Madrasah Uthmaniah..bukan mudah bergelar pendidik...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...