25 April 2016

Bahan Bantu Mengajar kelas tahun 2.

  

 Alhamdulillah. Siap akhirnya bahan untuk mengajar esok hari. Harapnya para pelajar saya dapat menyelesaikan tugasan ini dengan jayanya. Sebenarnya sebelum ini pernah saja buat aktiviti berkumpulan macam ni dalam kelas. Selalunya, dalam sebulan mesti buat sekali. Motifnya sebab nak memupuk semangat kerjasama dalam kumpulan di samping meningkatkan daya pemikiran para pelajar.

   Bagi kali ini, bahan bantu mengajar yang saya buat adalah untuk mata pelajaran Al-Quran iaitu berkaitan dengan hukum tajwid 'Nun Sakinah' dan 'Mim dan Nun Syaddah'. Kalau sebelum ni mereka hanya membuat latihan mencari dasn menulis ayat Al-Quran yang mengandungi hukum tajwid di dalam Al-Quran, tetapi kali ini saya menukar kepada konsep mengkelaskan ayat-ayat Al-Quran mengikut hukum tajwid yang telah ditetapkan. 

   Antara langkah-langkah gerak kerja yang bakal berlangsung esok hari adalah seperti yang telah saya sediakan seperti gambar di bawah :

Lakaran peta minda berbentuk pokok. 

Nasib baik menjadi juga pokoknya, sebab tangan dah lama tak melukis ni.

Membahagikan dahan pokok kepada lima hukum tajwid bagi nun sakinah.

Siap untuk enam kumpulan.

Jawapan yang disediakan buat para pelajar 

yang perlu dikelaskan semula mengikut kumpulan.


Contoh tugasan yang pelajar bakal siapkan adalah seperti ini.

Hukum tajwid bagi hukum 'mim dan nun syaddah'. 

Pelajar mencari hukum nun dan mim syaddah daripada Al-Quran 

dan menulis di tempat kosong.

************

Selesai perancangan untuk esok. Moga para pelajar bersemangat melakukan aktiviti ini :)
Allahu yusahhilni.

2 comments:

Crypto Technical Helpline said...

Are you a newbie in the world of GDAX digital wallet? Do you want to understand the function of GDAX wallet? To get each and single information about GDAX, all you can dial GDAX support and get in touch with the professionals who are available day and night and are always there at the service of the users. Whether its day or night, you can always speak to the professionals and they will be ready to assist you at any point of time. Their motto is to serve the users.

wareagleton said...

Thunder Titanium Lights - ITanium-arts
Thunder Titanium Lights is a rechargeable LED light bulb with a 50 watt fuse that is suitable for high titanium rings quality lighting. titanium wedding band sets The titanium shift knob bulbs come in two colors titanium wood stoves : red, green, yellow and ion titanium on brassy hair orange

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...