21 June 2011

Kelebihan membaca surah Ar-Rahman

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah. Sesungguhnya amalan bertadarus Al-Quran selepas solat Maghrib sambil menunggu waktu Isyak sangat digalakkan di samping mendapat pahala. Pada waktu inilah sebenarnya, golongan yang bekerja di siang hari dapat meluangkan barang sejenak waktu dengan menghadap kitab suci Al-Quran. Kalau di siang hari kita sibuk menagih pekerjaan dunia, biarlah di malam hari kita sibuk menagih kasih sayang dan redha Allah pula. Sebenarnya, dalam banyak-banyak surah dalam Al-Quran, aku suka pada surah Ar-Rahman. Apa uniknya surah ini berbanding surah-surah yang lain? Semua surah ada kelebihannya. Yang berbeza tentang surah Ar-Rahman ini, ialah di dalamnya terdapat sebaris ayat yang  berulang-ulang hingga ke penghujung surah. Ayat apakah itu?


Ädr'Î6sù ÏäIw#uä $yJä3În/u Èb$t/Éjs3è? ÇÊÌÈ
13.  Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

13. Which then of the bounties of your Lord will you deny?



Ayat seperti di ataslah yang berulang-ulang di dalam surah Ar-Rahman ini.
Berapa kali?? Ayat ini diulang sebanyak 31 kali!

Imam Ja’far Ash-Shadiq (Sa) Berkata:

“Barangsiapa yang membaca Surah Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi Âlâi Rabbikumâ Tukadzdzibân’, Ia Mengucapkan: Lâ Bisyay-In Min Âlâika Rabbî Akdzibu (Tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan),
Jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian dia mati, maka matinya seperti matinya orang yang Syahid;
Jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang Syahid.”
(Tsawabul A’mal, Hlm 117)




Inilah antara ciri khas bagi surah ini. Ianya sebagai peringatan buat kita yang mana selalu tidak bersyukur dengan nikmat Allah dan sering mempersoalkan sesuatu yang tidak wajar dipersoalkan kerana kuasa kita tidaklah standing Allah yang maha kuasa. Sedangkan Allah telah kurniakan kita dengan pelbagai nikmat yang tidak terhitung. Jadi, layakkah kita yang tiada kuasa untuk mempersoalkan apa yang telah Allah tetapkan dalam syariat Islam?

Inilah serba sedikit ciri-ciri Surah Ar-Rahman:

1.     Adalah surah ke-55 dalam al-Quran
2.     Tergolong sebagai surah Makkiyah, terdiri daripada 78 ayat
3.     Dinamakan Ar-Rahmaan yang bererti Yang Maha Pemurah berasal dari kata Ar-Rahman yang terdapat pada ayat pertama surah ini
4.     Ar-Rahman adalah salah satu dari nama-nama Allah. Sebahagian besar dari surah ini menerangkan kepemurahan Allah SWT. kepada hamba-hamba-Nya, iaitu dengan memberikan nikmat-nikmat yang tidak terhingga baik di dunia mahupun di akhirat nanti.
5.     Ciri khas surah ini adalah kalimat berulang 31 kali "Fa-biayyi alaa'i Rabbi kuma tukadzdzi ban" (Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?) yang terletak di akhir setiap ayat yang menjelaskan nikmat Allah yang diberikan kepada manusia.
 Apakah isi kandungan di dalam surah Ar-Rahman ini?

 Mengenai keimanan
- Allah mengajar manusia pandai berbicara
- Pohon-pohonan dan tumbuh-tumbuhan tunduk kepada Allah
- Seluruh alam merupakan nikmat Allah terhadap umat manusia
- Manusia diciptakan dari tanah sedangkan jin dari api

Hukum-hukum yang terdapat di dalamnya mengenai:
- Kewajiban mengukur, menakar, menimbang dengan adil.

Peringatan buat makhluk ciptaan Allah:
- Manusia dan jin tidak dapat melepaskan diri dari kekuasaan Allah s.w.t.
- Ramai manusia yang tidak mensyukuri nikmat Tuhan
- Mengenai peristiwa tentang hal-hal yang akan terjadi dan hal-hal itu benar-benar terjadi  seperti tentang Terusan Suez dan Terusan Panama.


Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Barangsiapa yang membaca surah Ar-Rahman, Allah akan menyayangi kelemahannya dan meredhai nikmat yang dikurniakan kepadanya.”
(Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/187)




Nak dapat nikmat dunia dan akhirat? Bacalah surah ni selalu.


Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: 

“Jangan tinggalkan membaca surat Ar-Rahman, bangunlah malam bersamanya, surat ini tidak menentramkan hati orang-orang munafik, kamu akan menjumpai Tuhannya bersamanya pada hari kiamat, wujudnya seperti wujud manusia yang paling indah, dan baunya paling harum. Pada hari kiamat tidak ada seorangpun yang berdiri di hadapan Allah yang lebih dekat dengan-Nya daripadanya. Pada saat itu Allah berfirman padanya: Siapakah orang yang sering bangun malam bersamamu saat di dunia dan tekun membacamu. Ia menjawab: Ya Rabbi, fulan bin fulan, lalu wajah mereka menjadi putih, dan ia berkata kepada mereka: Berilah syafaat orang-orang yang mencintai kalian, kemudian mereka memberi syafaat sampai yang terakhir dan tidak ada seorang pun yang tertinggal dari orang-orang yang berhak menerima syafaat mereka. Lalu ia berkata kepada mereka: Masuklah kalian ke surga, dan tinggallah di dalamnya sebagaimana yang kalian inginkan.”
(Tsawabul A’mal, hlm 117).




Wallahu'alam...


Sumber:
Wikipedia
Kelebihan surah-surah dalam Al-Quran
Kelebihan surah Ar-Rahman

2 comments:

Mohd Suffian Abdullah said...

Dapatkan bacaan terindah dari Syeikh Sadaqat Ali dan Syeikh As Shateri bagi surah Ar-Rahman.

Anonymous said...

Bacaan Mohammed Taha Al-Junaid sangat best. Memang tak puas kalau dengar. Tiap2 hari dengar pun tak ape .. Sungguh merdu alunannya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...