18 April 2011

Ada bezanya..

Assalamualaikum..

Tadi baru lepas layan cerita '3 Abdul'. Walaupun dah banyak kali tengok, tapi suka tengok sebab ada moral value feedback daripada cerita tu. Baba pun join gak tadi sedangkan dia memang payah dok depan tv tu. Erm..bila sebut atau bersembang pasal nilai moral, teringat peristiwa yang melanda Jepun baru-baru ni. Ini kan satu ujian dan peringatan buat kita rakyat Malaysia. Cumanya, kita sendiri kena cek dan fikir sendiri apa ibrah daripada peristiwa tu.

Samalah macam tsunami di Aceh beberapa tahun lepas. Abang ipar aku dulu belajar kat Jambi dan katanya dekat ja dengan Aceh tu. Masa tu, rumah sewa dia habis musnah. Pendrive yang berisi tesis dia pun hanyut dalam air. Tapi, lepas surut je air tu dia jumpa balik pendrive Kingston dan memang tak jangka yang pendrive tu masih boleh berfungsi lagi. Selamatlah dia dari kena buat tesis semula.

Oh ya...berbalik pada kisah tsunami di Aceh, abang ipar aku bagi gambaran masa keadaan tu berlaku. Katanya, di sebalik bencana yang berlaku tu, Allah masih menjaga aib hamba-Nya yang dia kehendaki. Buktinya, dia boleh tengok perbezaan keadaan mayat-mayat dalam peristiwa tu. Yang mana golongan wanita yang memang berpakaian menutup aurat, mayatnya masih dalam keadaan yang tidak mengaibkan. Ada yang kainnya tidak terselak masa mati tu...Takpun ada yang mayatnya memang Allah tenggelamkan terus dalam air tu..Yang memang jenis golongan tak menutup aurat, keadaannya amat menyedihkan. Ini antara realiti yang memang abang ipar aku saksikan. Pendek kata, kalau kita selalu berusaha menjaga diri dan memelihara keaiban diri, insyaAllah Allah akan sembunyikan keaiban kita pada suatu ketika nanti.

P/s: Kena jaga aib diri, keluarga dan rakan-rakan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...