11 March 2011

Tok..oh tok!

Assalamulaikum..

Minggu ni aku sibuk buat persiapan rumah untuk kenduri kahwin abang cik aku. Semua kuih dah siap sealing pun. Inipun ayah aku tak bagitau tok aku. Kalau belah family aku, tok perempuan dipanggil 'tok'. Kalau datuk pulak, dipanggil 'tokwan'. Tok perempuan je aku ade sekarang ni dari belah mak dan ayah. Tok wan dah xde. Oh ye..sebut pasal packing kuih, kalau tok aku ada mesti dia la yang paling kalut nak tolong. Tapi, kenduri kali ni kami tak panggil dia datng umah awal-awal. Bukan apa, kalau datang awal dia mesti nak tolong. Aku kesiankan dia je. Dia pun bukannya berapa larat nak buat kerja. Pantang duk diam, ada  je nak buat. Teringat aku dengan satu peristiwa masa kami satu family gi kenduri kawen kak aku kat Sarawak. Masa kat airport Kuching tu, ada la sorang makcik ni duk sebelah tok aku. Dia pun sembang la dengan tok aku. Dia tanya tok aku. "Makcik datang dari mana ni?". Tok aku pun dengan selambanya jawab, "Dari Malaysia! ". Aku yang kat sebelah tok pun nak tersenyum pun ada. Makcik yang tanya tadi tu pun tak terkata apa. Macam blurr ja muka dia. Yerla, Sarawak kan masih dalam Malaysia lagi. Cuma Sarawak tu luar dari Semenanung Malaysia ja. Aku ceritala peristiwa ni kat ayah aku. Ayah aku pun cakap, "Mungkin tok tu ingat macam dia dok pi Mekah dulu kot. Yala, memang betulla jawapan dia tu masa pi Mekah dulu". Macam-macam la tok aku ni. Tapi, walau macam mana pun dia mesti nak ikut pi mana-mana kalau melibatkan cucu dia. Sanggup dia berjalan xmau pakai wheelchair masa pi Sarawak dulu. Padahal berjalan pun tak berapa kuat. Tapi, sebab semangat nak pi kenduri kakak kat Sarawak dia kuatkan diri juga...Ni  la kisah mak kepada ayah aku merangkap tok aku:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...