31 December 2010

TaHun BaRu....

Assalamualaikum..

Apa khabar?How are you? Kaifahaluk? Barakallahufik 'ala kullihaal.Pejam celik..pejam celik..Cuti mid-sem aku yg. berlangsung selama1 minggu ni dah pun sampai ke penghujungnya. Jadi, esok aku kena la balik ke Kuala Kangsar,tempat aku bermastautin sepanjang bergelar pelajar di Kisdar. Tup tup arini dah pun masuk tahun 2011. Kalendar taun baru pun dah ada. Jadi, bolehlah aku tanda apa2 tarikh yg. penting n buat planning awal2..Sebut tentang tahun baru, azam tahun baru semestinya jadi bualan kengkawan aku.Tapi sebenarnya kita da msuk pun tahun baru masa awal Muharram yang lalu. Apa azam aku ye?? Alhamdulillah, azam aku yang satu ni tetap sama macam tahun-tahun yang lepas, iaitu xmo culas-culas dah dalam solat. Tahun ni pun still dalam azam yang sama. Yang bezanya, azam taun ni aku nak fokus padasemester akhir aku kat Kolej Islam ni. Doakanlah aku dapat siapkan tesis n lulus dengan cemerlang dalam exam Hifz Al-Quran III . Paper yang aku kna amik xm sem ni, just1 paper je. Tapi, ni lah subjek yang paling tough sbb. aku kenaconquer hafal sumer juz 5 n 6. Takutnye!! Seyes cakap. subjek ni xpenah dapat 'A'. Huhu:( Korang sume doakanlah aku bittaufiq wannajah dalam sem ni ye. Mudah-mudahan ustaz bagi soalan yang aku boleh jawab. Ameen..Aku punya azam taun ni yang paling penting...important...dan...musti kena amik attention adalah ni haa...

Azam aku ialah:

1. Ni aku kena selalu ingatkan diri aku tetiap hari nih ---> 
Jaga solat 5 waktu tu!Pastu, Al-Quran jangan culas x baca selalu.Ingat, kamu tu nk xm Hifz AQ sem ni.

2. Siapkan tesis.Tinggal lagi 3 bab kalau dikira secara kasar. Hope sempat siap sebelum habis semester ni.

3. Dah abis stdy, prepare untuk exam MUET. Exam bulan April n Oktober. Ada 2 kali dalam setahun. Haa..10 Januari 2011, kena daftar dah ye Cik Diba oii! Nyesal x amik awal-awal pun ada. Tapi,dah x gne. Dulu xdpt. pendedahan yg. btol2 tntg. MUET ni. Xkisahlah nak sambung belajar kat Jordan ke, Indon ke, KUIN ke.. yang penting amik je dulu. Dapat pengalaman n ilmu baru.

4. Lepas tu, nak amik lesen moto.Keta dah lepas, moto belum lagi. Kena tanya baba dulu. Baba kata,kalo bleh tu.. xpayah amik lesen moto. Die kate, keta lebih selamat.Kre macam x bagi la ayat die tuh kan..kan??Hurm.Xpela, kalo ade dwet, Diba nk amik gak ye ba lesen moto ni..hehe :) Alaa, baba kasi punya sebab baba kan encem..hik3.

5.  Jadi guru KAFA kejap kalau ade rezeki. Buat keja part time sementara tggu. nak apply U.

6. Kemudian, dalam bulan 6 atau pertengahan taun ni, nak apply U plak. 

7. Lagi, apa ek?? Rasanya da settle benda2 yang paling penting Kawen???Lambat lagi kot. Belum sampai masanya lagi. Banyak lagi bnda yang aku kna bgpriority.Haa! Aku tau. Planning seterusnya ialah jadi pengasuh baby-baby.
 
8. Azam yang seterusnya, aku nak buat apa-apa yang boleh bawa manfaat untukaku. Mungkin akan ada apa-apa aktiviti yang aku boleh join taun ni.

" Tak salah merancang demi masa depan, asalkan jangan lupa muhasabah kembali masa lalu".

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...