19 August 2010

Kelebihan Ramadhan

Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan pelbagai ganjaran yang dijanjikan Allah. Puasa di bulan Ramadhan bukan sekadar menahan diri daripada perkara yang membatalkan puasa,bahkan menahan nafsu yang membelenggu jiwa manusia. Dalam bulan Ramadhan, banyak pahala yang kita dapat rebut dengan melaksanakan ibadah pada-Nya. 
Sabda Nabi Muhammad (s.a.w) :
" رجب شهر الله، شعبان شهرني، رمضان شهر أمتي "
Maksudnya:  Rejab bulan Allah,Sya'aban bulanku,Ramadhan bulan ummatku
 Setiap amalan di bulan Ramadhan dikira sebagai ibadah seperti sabda Nabi Muhammad (s.a.w) :
" نَوْمُ الصَّائِم صَدَقَة، و صُمْتُ تسبيح "
Maksudnya : Tidur di bulan puasa adalah sedekah dan diam itu seolah-olah tasbih.
Amalan sunat diberi ganjaran pahala wajib di bulan Ramadhan. Alangkah ruginya manusia itu seandainya dia tidak pandai merebut pahala di bulan Ramadhan dan dosanya tidak diampunkan.

Diceritakankan  tentang peristiwa Nabi Muhammad mengaminkan pada tiga jejak tangganya ketika hendak berkhutbah pada suatu hari. Maka para sahabat bertanya mengapa baginda berkata 'Amin' pada tangga pertama, kedua dan ketiga. Maka Nabi Muhammad menceritakan pada mereka bahawa pada waktu itu malaikat Jibril berkata mengenai tiga perkara dan baginda mengaminkan sebagai tanda setuju. Antara kata-kata Jibril kepada baginda ialah:

" Celaka umat-umat engkau yang tidak berselawat apabila disebut nama engkau" . Maka Nabi berkata 'Amin'.

" Celaka manusia itu yang ada ibu bapa tetapi tidak berbuat bakti pada mereka". Nabi berkata 'Amin'.

" Celaka manusia itu yang sempat bertemu Ramadhan, tetapi sedikitpun dosanya tidak terampun pada bulan itu " . Nabi turut berkata 'Amin'.

Jadi,marilah sama2 kita merebut pahala di bulan Ramadhan. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini mampu mentarbiyah nafsun masing-masing. Wallahua'alam.








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...