27 April 2011

Telur sebiji riuh sekampung

Assalamualaikum..

Pernah  tak korang berhadapan dengan golongan yang suka membangga diri atau menunjuk-nunjuk? Aku  dulu pun pernah berhadapan dengan situasi macam ni. Kadang-kadang sedang kita berbual, dia akan mencelah dan terus bercerita sampai tak ingat dunia. Yang buat kita lagi tak senang hati ialah bila dengar cara dan gaya penyampai dia. Ada yang dalam nada riak dan berbangga diri. Bukan tak boleh nak berkongsi gembira dengan orang lain, tapi berpada-padalah. Kenalah bersesuaian dengan pendengar dan persekitaran. Yang memang jenis suka menunjuk tu, memang tak boleh nak buat apa. Sebabnya kita memang tahu perangai dia macam tu. Kalau aku berdepan situasi macam ni, aku selalunya buat macam ni:

1) Cuba potong balik bila dia nak mulakan tabiat dia tu.
2) Bagi peluang dia cakap bila bercakap tak ingat dunia.
3) Selalunya orang macam ni suka dipuji bila dia masuk bakul angkat sendiri, jadi aku jenis bukan suka puji tak tentu hala. Tak reti. Macam bodek pula rasanya kalau buat camtu.
4) Senyum je sambil mata tengok dia berceloteh.
5) Bila tak ada respon dari kita, dia mesti terdiam dan termalu sebab orang macam tak layan dia. 
6) Lama-lama dia akan berubah kalau orang sekeliling dia bukan jenis suka buat kecoh atau ibarat 'telur sebiji riuh sekampung'. Tambahan pula tak lama lepas tu, apa yang dia khabarkan sebelum tu hanya 'indah khabar dari rupa'.

Pendek kata, tak perlulah kita nak kecoh atau buat bising tentang hal yang remeh-temeh. Bercakap hanya bila ada keperluan saja. Itu lebih baik. Orang pun suka kalau tak banyak cakap. Banyak cakap kadang-kadang boleh buat orang sakit hati. Tanggapan dan persepsi orang terhadap kita pun sedikit sebanyak akan mempengaruhi. Jadi, janganlah membangga diri.


Ibarat " TELUR SEBIJI RIUH SEKAMPUNG ".


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...