24 April 2011

Permata ummah bertambah lagi!

Assalamualaikum..

Sejak pagi semalam, aku sibuk kat rumah. Tambahan pula bila dah bertambah ahli baru dalam keluarga aku ni. Semalam aku temankan kakcik kat Dewan Bersalin Muslimah, Permatang Pauh. Bagus juga tempat ni. Abang ipar aku siap ceritakan balik pengalaman dia waktu akak aku nak bersalin. Misi-misi kat sana semuanya Melayu Islam. Doktor pula perempuan cuma ketua doktor yang lelaki. Tapi, time bersalin doktor perempuan yang handle kes tu. Dalam dewan bersalin tu, ada banner doa-doa dan zikir untuk memudahkan pesakit bersalin. Banner tu diletakkan di dinding hujung katil pesakit. Lupa pula nak ambil gambar suasana tempat tu sebab sibuk jaga baby. Lepas tu, mula-mula nak bersalin misi @ nurse pun sapu minyak selusuh sambil urut perut akak aku dengan baca ayat AQ. Tak lama lepas tu, mula la akak aku sakit. Doktor n laki akak aku pun mula memainkan peranan. Punyalah merah muka akak aku nak teran baby tu. Bila baby tu dah tunjuk kepala dia, semua misi termasuk doktor sekali rama-ramai laungkan azan. Memang syahdu sangat suasana masa tu. Tak sampai berapa minit je baby dah selamat keluar. Misi pun iqamahkan baby tu. Lepas baby dah dicuci bersih, abang ipar aku pulak iqamahkan dia. Uri baby pulak misi tu dah siap tolong basuh sambil baca selawat dan ayat-ayat AQ. Diorang cuma suruh bawa balik dan letak garam n asam gelugor je sebelum tanam tu. Macam ni la keadaan kalau kita bersalin kat tempat yang ada suasana islamik kan. Kalau tak, takkan ada suasana macam ni. Pagi tadi baby dan mama dia dah boleh balik. Comel betul baby ni. Mudah-mudahan ADILAH SAFFIYAH dapat jadi anak yang solehah ye. Senangla nanti mak teh dia ni nak jaga:)  Ameen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...