21 January 2011

Tips untuk menaikkan berat badan

Assalamualaikum..

Pernah x anda ada masalah macam aku ni ye? Badan terlalu kurus? Badan tak naik-naik walaupun kuat makan? Hilang selera makan kadang-kadang? Hurm..aku baru lepas meng'googling' (ade ke istilah ni?? maafla kalo silap bahasa..huhu) kat internet. Sambil-sambil jaga anak sedara yang tengah tido, aku dapatla info yang berguna gak. Bukannya apa, aku nak tambah berat badan ke tahap yang betul-betul stabil je. 

Sebenarnya, setakat ni BMI (body mass index) aku masih x normal..underweight! Berapa ntah, xingat dah..Sedih kan. Zaman skola menengah dulu mau la juga badan ni naik sebab dok kat asrama. Makan pun x memilih. Semua balun n rse sedap je. Waktu makan pun lebih teratur. Sekarang ni, dah masuk kolej. Mula la time makan pun x menentu. Nak kata memilih, x  jugak. Sibuk ngan assignment lah, kelaslah, program fakulti..bla...bla... Ok la. Berbalik pada masalah yg. aku hadapi sekarang ni. Ade x sape-sape ade tips yang lain untuk naikkan berat badan??

Mengikut skala pemakanan aku selama ni, ni haa..aku dah buat shortlist perkara yg. aku dah praktikkan selama ni:

- Bangun tido je, minum air masak (air suam lagi elok)
- Makan on time ( pagi, tengah hari, malam) dan kadang-kadang termiss lunch sebab breakfast agak lewat.
- Nasi wajib amik biarpun dengan kadar yg. sikit
- Lauk lebih daripada nasi tiap kali waktu makan
- Malam kalau lapo jugak, aku makan roti. Kadang-kadang nasi pun tibai gak (tak elok kan makan nasi malam-malam...jgn. ikut)
- Amik supplement kapsul minyak ikan Scott's Emulsion
- Amalkan makan kurma, kismis n susu

Haa..yang tadi tu adalah tips yang aku reka sendiri dalam tempoh percubaan menaikkan berat badan. Untuk tips yang lebih baik, ikut cenggini punya tips okeh!

Tips sihat menambah berat badan:
  • Tambahkan makan dan minum yang banyak mengandungi karbohidrat, protein tinggi. Seperti minum satu gelas susu setiap pagi, makan telor setengah matang. Hindari makanan yang banyak mengandung lemak. (ni dah memang dok amalkan..ngehehe)
  • Minum supplement yang dapat menambah nafsu makan. Tentu saja supplement yang legal dan sihat. (minyak ikan kod 'Scott's Emulsion'ku)
  • Menambah pola makan. Misalnya, yang semua tiga kali sehari ditambah menjadi lima kali sampai tujuh kali sehari dengan kadar lebih sedikit daripada yang tiga kali sehari. Dengan tetap memerhatikan kandungan gizi dari makanan anda.
  • Dengan mengkonsumsi vitamin yang lengkap untuk tubuh kita. (maksudnya apa ek? melengkapkan diri dengan vitamin yang cukup eh?)
  • Tetaplah melakukan olah raga cukup kerana olah raga yang cukup dapat membakar lemak yang ada di tubuh anda. (x rajin bersenam or olahraga laa..kadang2 je berjoging or main badminton depan umah sewa:p)
  • sumber ni aku dapat dari laman web sini. Nak rujuk, klik la kat sini ek:)

Selain tu, aku dapat gak tips yang lain. Moh baca sama-sama :

1.  Olahraga

Dengan olahraga tubuh akan menjadi sihat, sehingga fungsi tubuh pun akan baik. Usahakan setidaknya dalam satu minggu minimal 
olahraga sekali. Dengan olah raga ini dapat membuat anda setidaknya berkeringat(berpeluh) ----> OTW :P


2. Minum susu

Susu selain sihat juga dapat menggemukkan badan anda, khususnya susu full cream. Disarankan untuk minum susu jenis 'full cream'dua kali sehari. -----> i like susu..yummy!


3. Kunyah makanan


Saat makanan di dalam mulut maka kunyahlah sampai halus. Hal ini dilakukan untuk mempermudah kerja lambung. Apatah lagi makan makanan yang sulit dicerna. Kerana selain di mulut tidak ada lagi gigi di tempat lain.------>  x buat pun mcm ni:( selalu kunyah biasa-biasa je x sempat nak bagi halus or lunyai pun



4. Makan dengan teratur

Setiap hari makanlah dengan teratur. Selalu sarapan di pagi hari, makan siang tepat waktu kemudian makan malam. Dan di antaranya dapat diselingi makanan tertentu. ------> okeh. kena on time la ni ek..



5. Jenis makanan

Jenis makanan yang anda makan sesuaikan dengan aktiviti anda. Jika anda seorang yang banyak bergerak maka makanlah yang banyak mengandung karbohidrat atau lemak. Kerana jika berlebihan, maka karbohidrat dan lemak akan ditimbun. Berbeza dengan protein yang tidak akan ditimbun tubuh . ------> Patutla..hehe



6. Tidur yang cukup.

Tubuh kita minimal waktu 8 jam untuk beristirehat. Tapi, kalo ikutkan umur aku sekarang, 5 or 6 jam da cukup waktu tdo.-----> suka tido awal kalo time minggu aku ada kuliah:)



7. Kurangi merokok dan begadang.

Apabila kamu merokok, maka kurangi hal tersebut, dan apabila kamu sering begadang maka hilangkan kebiasaan itu. Oh ya, apa itu begadang? Begadang tu ialah kurang tidur. Jadi, kenalah tidur secukupnya. Jangan stay up malam-malam selalu sangat.-------> ingat tu!



8. Jika memungkinkan, konsumsi (mkn dengan banyak) putih telur satu kali sehari. -----> Gulp!

9. Periksa kesihatan anda

Jika anda pernah gemuk dan kemudian kurus cuba cek kesihatan anda. Jika bukan karena penyakit maka setidaknya dengan tips cara cepat menggemukkan badan ini anda sudah ada perubahan dalam waktu satu bulan. ------> Xpernah gemuk pun
    

Dan..antara faktor yang mempengaruhi berat badan ialah:



1. Faktor genetika. 


Jika kedua orang tua dan saudara memang memiliki masalah yang sama iaitu susah gemuk, maka kemungkinan besar anda memang kurus secara genetika. ----> Yup! it's me


2. Ada masalah metabolisme tubuh, 


misalnya adanya gangguan pada sistem penyerapan (absorpsi) nutrisi di saluran pencernaan atau mungkin ada masalah di sistem pencernaan. Jika anda termasuk orang yang sering mengalami gangguan pencernaan (sering sembelit, sering diare, atau sering merasa nyeri di perut) ada baiknya anda berkonsultasi ke doktor pakar penyakit dalam (internist) untuk memastikan apakah benar ada gangguan pada tubuh anda.------> Tak penah cek kat doktor pun lagi..huhu, Takutnye!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...