22 January 2011

Kalau dulu..

Kalau dulu...
Aku masih kecil
Tak tahu apa-apa
Tak faham semua benda
Tak takut pergi mana
Redah saja ke mana
Asal hati gembira
Seindah warna-warni bunga
Tapi sering saja dihalang mama
Takutkan bahaya dimarah baba
Tapi..itulah aku
Waktu dulu yang tikanya
Aku baru mula bertatih
Menapak seisi dunia

Kalau dulu...
Zaman kala tadika
Zaman kala tabika
Bila mana ABC dibaca
Bila mana 123 dikira
Semuanya jadi Aa Ba Ta
Eja ‘car’ dibaca ‘kereta’
Ha..ha..gelak saja baba
Senyum saja mama
Dek kerna anak manjanya
Yang serba tak kena

Kalau dulu...
Aku masuk asrama
Seronok tak kira
Tak ingat risau
Tak ingat manja
Dapat kawan cerita
Teringat guru semua
Apa yang tak cukup beritahu saja
Nanti adalah baba bawa
Hujung minggu ber’outing’ pula
Sedar tak sedar dah lama
Tingkatan satu ke tingkatan lima
Suka duka dalam lipatan memori
Terbuku sepi epilog rinduku

Tapi kini...bukan lagi macam dulu
Aku tak lagi macam dulu
Menopang dagu menanti
Walaupun mereka dekat di sisi
Jauh di mata dekat di hati
Ke kolej juga aku pergi
Niatku hanya satu
Dapat dunia, dapat akhirat
Walaupun terkadang hati merana
Kusimpan saja walaupun pahit
Kerna tak mahu menambah sulit
Impianku kini hanya satu menggenggam yang kuiimpi
Hanya aku saja tahu
Ya! Hanya aku….






Cantiknya bunga..aku suka
Terangnya mentari..aku mengerti
Sucinya hati..yang tiada dengki
Adakah yang mahu mengerti??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...